Dla Ósmoklasisty
Ośmioklasisto- co dalej?
Zbliża się czas wyboru szkoły ponadpodstawowej, a Ty nadal nie wiesz co chcesz w przyszłości robić? Spokojnie nie wpadaj w panikę. Usiądź wygodnie, zamknij oczy i…
Wyobraź sobie siebie w wieku 35 lat J Właśnie się obudziłeś – budziłeś się sam/sama, czy wyrwał Cię ze snu dźwięk budzika? Która jest godzina? Czy w pośpiechu się ubierasz? Czy masz czas na cieszenie się porankiem. Jaki strój ubierasz? Bardzo formalny, czy swobodny, a może to mundur lub uniform? Wychodzisz z domu – i jak dostajesz się do pracy? Własnym autem czy komunikacją miejską? A może idziesz pieszo? Albo jedziesz rowerem? Wchodzisz do pracy i kogo spotykasz? Jak te osoby odnoszą się do Ciebie? Kto wydaje polecenia? Czy się przebierasz przed przystąpieniem do pracy? Zajmujesz swoje miejsce pracy. Rozejrzyj się - co widzisz? Co masz przed sobą, jakimi narzędziami się posługujesz? Czy wykorzystujesz w swojej pracy siłę mięśni, czy bardziej angażujesz swój mózg? Czy Twoje zadania są bardziej odtwórcze czy wymagają kreatywności? Czy współpracujesz z ludźmi ? Czy pracujesz sam? Czy od Twoich decyzji dużo zależy? Postaraj się wyobrazić sobie jak najwięcej czynności, które wykonujesz. Powoli kończy się czas pracy. No właśnie zastanów się ile godzin spędziłeś w pracy? Wracasz do domu. Masz czas na swoje hobby i rodzinę, czy też wykonujesz jeszcze jakieś czynności związane z pracą?
Teraz spróbuj odpowiedzieć sobie szczerze na kilka pytań:
- Jaki to mógłby być zawód, lub zawody?
- Jakie zainteresowania byłyby przydatne w tym zawodzie?
- Jakie są Twoje zainteresowania?
- Jakimi umiejętnościami muszą się wykazywać osoby wykonujące ten zawód?
- Które z tych umiejętności posiadasz?
- Co trzeba zrobić by zdobyć ten zawód?
- Co stoi na przeszkodzie byś zdobył ten zawód?
- Jak możesz zniwelować te przeszkody?
Jeśli potrzebujesz pomocy doradcy zawodowego pisz e-poradnia@ppp1.bydgoszcz.pl
Opracowanie Joanna Serafinowicz