Dla Ósmoklasisty

Ośmioklasisto- co dalej?

 

Zbliża się czas wyboru szkoły ponadpodstawowej, a Ty nadal nie wiesz co chcesz w przyszłości robić? Spokojnie nie wpadaj w panikę. Usiądź wygodnie, zamknij oczy i…

 

 Wyobraź sobie siebie w wieku 35 lat J Właśnie się obudziłeś – budziłeś się sam/sama, czy wyrwał Cię ze snu dźwięk budzika? Która jest godzina?  Czy w pośpiechu się ubierasz? Czy masz czas na cieszenie się porankiem. Jaki strój ubierasz? Bardzo formalny, czy swobodny, a może to mundur lub uniform? Wychodzisz z domu – i jak dostajesz się do pracy? Własnym autem czy komunikacją miejską? A może idziesz pieszo? Albo jedziesz rowerem? Wchodzisz do pracy i kogo spotykasz? Jak te osoby odnoszą się do Ciebie?  Kto wydaje polecenia? Czy się przebierasz przed przystąpieniem do pracy? Zajmujesz swoje miejsce pracy. Rozejrzyj się - co widzisz? Co masz przed sobą, jakimi narzędziami się posługujesz? Czy wykorzystujesz  w swojej pracy siłę mięśni, czy bardziej angażujesz swój mózg?  Czy Twoje zadania są bardziej odtwórcze czy wymagają kreatywności? Czy współpracujesz z ludźmi ? Czy pracujesz sam? Czy od Twoich decyzji dużo zależy? Postaraj się wyobrazić sobie jak najwięcej czynności, które wykonujesz. Powoli kończy się czas pracy. No właśnie zastanów się ile godzin spędziłeś w pracy? Wracasz do domu. Masz czas na swoje hobby i rodzinę, czy też wykonujesz jeszcze jakieś czynności związane z pracą? 

Teraz spróbuj odpowiedzieć sobie szczerze na kilka pytań:

  1. Jaki to mógłby być zawód, lub zawody?
  2. Jakie zainteresowania byłyby przydatne w tym zawodzie?
  3. Jakie są Twoje zainteresowania?
  4. Jakimi umiejętnościami muszą się wykazywać osoby wykonujące ten zawód?
  5. Które z tych umiejętności posiadasz?
  6. Co trzeba zrobić by zdobyć ten zawód?
  7. Co stoi na przeszkodzie byś zdobył ten zawód?
  8. Jak możesz zniwelować te przeszkody? 

 

 

Jeśli potrzebujesz pomocy doradcy zawodowego pisz e-poradnia@ppp1.bydgoszcz.pl 

 

Opracowanie Joanna Serafinowicz