Miejski Konkurs Literacki
Zaproszenie
do udziału w Miejskim Konkursie Literackim
dla Uczniów klas IV-VIII o specjalnych potrzebach edukacyjnych
pn. „SŁOWA, KTÓRE UZDRAWIAJĄ DUSZĘ”
V edycja
„Jak wywołać uśmiech… - przepis”
Drodzy Uczniowie!
Polska pisarka Dorota Terakowska w jednej ze swoich książek napisała: „Śmiech oświetla życie. Jest jak lampa. Bez niego ciemno, duszno i ciasno, nawet wówczas, gdy świeci słońce. Dlatego tam, na dole, tak często panuje mrok”. Uśmiech jednoczy, nie zna granic, bo jak mówi angielskie przysłowie: „Everyone smiles in the same language” („Każdy uśmiecha się w tym samym języku”). Warto dawać innym serce, piękno i właśnie uśmiech, abyśmy wszyscy, bez względu na wiek, uczyli się kochać ludzi i otaczający nas świat.
Drodzy Uczniowie, to właśnie Wy możecie wywołać uśmiech na twarzy wybranej osoby. Zapraszamy do udziału w piątej edycji miejskiego konkursu, którego głównymi celami są: szerzenie idei tolerancji i serdeczności względem drugiego człowieka oraz kształtowanie umiejętności redagowania użytkowej formy wypowiedzi pisemnej – przepisu. Wybierzcie dowolną osobę, na twarzy której chcielibyście wywołać uśmiech, a następnie zredagujcie autorski przepis, jak go wywołać (instrukcja wykonania zadania i kryteria sukcesu na str. 2.). Następnie wykonajcie dowolną techniką portret uśmiechniętej osoby i ozdóbcie go ramką według własnego pomysłu (format A4, pionowo). Stwórzmy razem niesamowitą galerię uśmiechniętych twarzy!
REGULAMIN KONKURSU
Organizatorzy:
Szkoła Podstawowa nr 20 oraz Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1
ul. Kaliska 10 ul. Jana III Sobieskiego 10
85-602 Bydgoszcz 85-060 Bydgoszcz
Tel. (52) 321-13-60 Tel./fax: (52) 322-52-06
Adresaci: Uczniowie klas: IV-VIII bydgoskich szkół podstawowych, którzy posiadają (wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne):
orzeczenia o:
- potrzebie kształcenia specjalnego wydawane dla uczniów niesłyszących, słabosłyszących, słabowidzących,
- z niepełnosprawnością ruchową,
- z upośledzeniem umysłowym,
- z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
opinie o:
- specyficznych trudnościach w nauce (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia),
- konieczności udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na problemy w pisaniu, czytaniu i liczeniu,
- oraz uczniowie z tzw. grupy ryzyka dysleksji,
uczniowie nieposiadający opinii, u których wychowawcy, nauczyciele lub szkolni specjaliści stwierdzili trudności w nauce.
Cele szczegółowe konkursu:
- budowanie pozytywnego obrazu siebie: kształtowanie poczucia własnej wartości, odkrywanie swych mocnych stron, rozwijanie wytrwałości, kierowanie uwagi ku twórczym rozwiązaniom i przedsięwzięciom, dostrzeganie swojego pozytywnego wpływu na otoczenie,
- kształcenie umiejętności redagowania przepisu, rozwijanie kreatywności,
- uwrażliwienie na potrzeby innych, kreowanie atmosfery akceptacji i zrozumienia,
- integracja uczniów z bydgoskich szkół.
Instrukcja wykonania zadania
1. Redagowanie przepisu
- Wybierz osobę (mamę, tatę, brata, siostrę, koleżankę, kolegę, sąsiadkę, przechodnia na ulicy…), na twarzy której chciałabyś/-łbyś wywołać uśmiech. Wybierając ją, myśl także o pracy plastycznej.
- Przemyśl zadanie. Staraj się być pomysłowy/-a i kreatywny/-a. Wymyśl oryginalną nazwę przepisu i zapisz ją w nagłówku.
- Redagując przepis:
a) pamiętaj o przejrzystym, dwuczęściowym układzie - podaniu:
- składników,
- informacji o kolejności czynności;
b) zachowaj logiczny układ zapisu składników (wymień składniki od najważniejszych do mniej istotnych, podaj ich ilość: wagę, objętość...);
c) podaj dokładny sposób wywołania uśmiechu, zachowując właściwą kolejność czynności dotyczących postępowania ze składnikami, zadbaj o logikę wypowiedzi oraz precyzję informacji,
d) podczas redagowania przepisu konsekwentnie używaj jednej formy czasowników:
- bezokoliczników (np. zmieszać, dodać, ozdobić…),
- form trybu rozkazującego (np. zmieszaj, dodaj, ozdób…),
- lub formy 1. osoby liczby mnogiej (zmieszajmy, dodajmy, ozdóbmy…),
e) sygnalizuj kolejność czynności (używaj słów: najpierw, potem, po chwili, następnie…)
f) pisz w sposób rzeczowy, komunikatywny, wyróżnij w tekście ważne elementy.
- Przeczytaj tekst na głos – zwróć uwagę, czy nie ma powtórzeń tych samych wyrazów w bliskim sąsiedztwie oraz czy myśli są zamknięte w obrębie zdań.
- W miarę swoich możliwości zadbaj o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną.
- Zapisz tekst w programie Word (Arial, czcionka 14).
2. Wykonanie portretu.
- Na kartce A4 ułożonej pionowo stwórz portret uśmiechniętej osoby przy użyciu dowolnej techniki (pastele, kredki, farby, węgiel, graficzne programy komputerowe…) oraz ozdób go ramką według własnego pomysłu.
Kryteria sukcesu:
- Zgodność z tematem, pomysłowość i kreatywność przepisu (oryginalna nazwa przepisu, różnorodność i pomysłowość w doborze składników oraz w opisie sposobów wywoływania uśmiechu u wybranej osoby).
- Uwzględnienie elementów charakterystycznych dla przepisu: jasność, precyzyjność, układ dwuczęściowy (podanie składników i sposobu postępowania z nimi, informacje o kolejności czynności).
- Zachowanie logicznego układu zapisu składników (podanie składników i ich ilości, wagi, objętości).
- Konsekwentne użycie jednej formy czasowników (uczestnik konkursu stosuje bezokoliczniki, formy trybu rozkazującego lub formy 1. osoby liczby mnogiej).
- Poprawność językowa i stylistyczna (odpowiedni dobór słownictwa i zwrotów, spójność tekstu).
- Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna (wypowiedź jest komunikatywna, logicznie uporządkowana, myśli są zamknięte w obrębie zdań, unika się powtórzeń wyrazów w bliskim sąsiedztwie).
- Oryginalność pomysłu wykorzystanego przy tworzeniu przepisu i pracy plastycznej – estetyka, zastosowane techniki plastyczne, uwzględnienie ramki i właściwego formatu – A4, pionowo).
Termin nadsyłania prac: 28 lutego 2019 r. (czwartek)
Miejsce nadsyłania prac: Szkoła Podstawowa nr 20 - ul. Kaliska 10, 85-602 Bydgoszcz
Praca musi być opisana: imię i nazwisko autora pracy oraz szkolnego opiekuna, nazwa placówki, klasa, e-mail do opiekuna (w celu poinformowania o wynikach konkursu). Do pracy należy dołączyć zgodę udzieloną przez rodzica lub opiekuna prawnego uczestnika konkursu na przetwarzanie danych osobowych, wykorzystanie wizerunku w ramach przeprowadzanego konkursu oraz publikację pracy w całości lub we fragmentach. Druk w załączniku nr 1.
Finał konkursu:
13 marca 2019 r., środa, godz. 15.00
W programie:
- zaprezentowanie nagrodzonych prac,
- wystawa prac plastycznych – galerii portretów,
- ogłoszenie zwycięzców i wyróżnionych, wręczenie nagród.
Prace uczestników konkursu zostaną ocenione przez polonistów ze Szkoły Podstawowej nr 20 oraz pedagoga z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy. Prace nie podlegają zwrotowi.
Organizatorzy:
Katarzyna Hildebrandt
Marzanna Łaszkiewicz
Lucyna Pawlicka
Marcelina Puzia
Alina Radomska
Katarzyna Sidorowicz-Wojno
Hanna Sucharska
Anna Wiśniewska
Anna Wereszczyńska – kom. 600 756 029
Agnieszka Gulczyńska-Paulińska
Pliki do pobrania: