Miejski Konkurs Literacki

                Zaproszenie    

                do udziału w Miejskim Konkursie Literackim

dla Uczniów klas IV-VIII o specjalnych potrzebach edukacyjnych

pn. „SŁOWA, KTÓRE UZDRAWIAJĄ DUSZĘ”

V edycja

„Jak wywołać uśmiech… - przepis” 

Drodzy Uczniowie! 

Polska pisarka Dorota Terakowska w jednej ze swoich książek napisała: „Śmiech oświetla życie. Jest jak lampa. Bez niego ciemno, duszno i ciasno, nawet wówczas, gdy świeci słońce. Dlatego tam, na dole, tak często panuje mrok”. Uśmiech jednoczy, nie zna granic, bo jak mówi angielskie przysłowie: „Everyone smiles in the same language” („Każdy uśmiecha się        w tym samym języku”). Warto dawać innym serce, piękno i właśnie uśmiech, abyśmy wszyscy, bez względu na wiek, uczyli się kochać ludzi i otaczający nas świat.

Drodzy Uczniowie, to właśnie Wy możecie wywołać uśmiech na twarzy wybranej osoby. Zapraszamy do udziału w piątej edycji miejskiego konkursu, którego głównymi celami są: szerzenie idei tolerancji i serdeczności względem drugiego człowieka oraz kształtowanie umiejętności redagowania użytkowej formy wypowiedzi pisemnej – przepisu. Wybierzcie dowolną osobę, na twarzy której chcielibyście wywołać uśmiech, a następnie zredagujcie autorski przepis, jak go wywołać (instrukcja wykonania zadania i kryteria sukcesu na str. 2.). Następnie wykonajcie dowolną techniką portret uśmiechniętej osoby i ozdóbcie go ramką według własnego pomysłu (format A4, pionowo). Stwórzmy razem niesamowitą galerię uśmiechniętych twarzy!

 

REGULAMIN KONKURSU

Organizatorzy:

Szkoła Podstawowa nr 20    oraz    Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1

ul. Kaliska 10                                                       ul. Jana III Sobieskiego 10

85-602 Bydgoszcz                                                       85-060 Bydgoszcz

Tel. (52) 321-13-60                                                Tel./fax: (52) 322-52-06 

 

Adresaci: Uczniowie klas: IV-VIII bydgoskich szkół podstawowych, którzy posiadają (wydane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne):

 

       orzeczenia o:

  • potrzebie kształcenia specjalnego wydawane dla uczniów niesłyszących, słabosłyszących, słabowidzących,
  • z niepełnosprawnością ruchową,    
  • z upośledzeniem umysłowym,
  • z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera,                  
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

       opinie  o:

  • specyficznych trudnościach w nauce (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia),
  • konieczności udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na problemy w pisaniu, czytaniu i liczeniu,
  • oraz uczniowie z tzw. grupy ryzyka dysleksji, 

    uczniowie nieposiadający opinii, u których wychowawcy, nauczyciele lub szkolni specjaliści stwierdzili trudności w nauce.

 

Cele szczegółowe konkursu:

  • budowanie pozytywnego obrazu siebie: kształtowanie poczucia własnej wartości, odkrywanie swych mocnych stron, rozwijanie wytrwałości, kierowanie uwagi ku twórczym rozwiązaniom i przedsięwzięciom, dostrzeganie swojego pozytywnego wpływu na otoczenie,
  • kształcenie umiejętności redagowania przepisu, rozwijanie kreatywności,
  • uwrażliwienie na potrzeby innych, kreowanie atmosfery akceptacji i zrozumienia,
  • integracja uczniów z bydgoskich szkół.

Instrukcja wykonania zadania

1. Redagowanie przepisu

  • Wybierz osobę (mamę, tatę, brata, siostrę, koleżankę, kolegę, sąsiadkę, przechodnia na ulicy…), na twarzy której chciałabyś/-łbyś wywołać uśmiech. Wybierając ją, myśl także o pracy plastycznej.
  • Przemyśl zadanie. Staraj się być pomysłowy/-a i kreatywny/-a. Wymyśl oryginalną nazwę przepisu i zapisz ją w nagłówku.
  • Redagując przepis:

a) pamiętaj o przejrzystym, dwuczęściowym układzie - podaniu:

- składników,

- informacji o kolejności czynności;

b) zachowaj logiczny układ zapisu składników (wymień składniki od najważniejszych do mniej istotnych, podaj ich ilość: wagę, objętość...);

c) podaj dokładny sposób wywołania uśmiechu, zachowując właściwą kolejność czynności dotyczących postępowania ze składnikami, zadbaj o logikę wypowiedzi oraz precyzję informacji,

d) podczas redagowania przepisu konsekwentnie używaj jednej formy czasowników:

- bezokoliczników (np. zmieszać, dodać, ozdobić…),

- form trybu rozkazującego (np. zmieszaj, dodaj, ozdób…),   

- lub formy 1. osoby liczby mnogiej (zmieszajmy, dodajmy, ozdóbmy…),

e) sygnalizuj kolejność czynności (używaj słów: najpierw, potem, po chwili, następnie…)

f) pisz w sposób rzeczowy, komunikatywny, wyróżnij w tekście ważne elementy.

  • Przeczytaj tekst na głos – zwróć uwagę, czy nie ma powtórzeń tych samych wyrazów w bliskim sąsiedztwie oraz czy myśli są zamknięte w obrębie zdań.
  • W miarę swoich możliwości zadbaj o poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną.
  • Zapisz tekst w programie Word (Arial, czcionka 14).

2.    Wykonanie portretu.

  • Na kartce A4 ułożonej pionowo stwórz portret uśmiechniętej osoby przy użyciu dowolnej techniki (pastele, kredki, farby, węgiel, graficzne programy komputerowe…) oraz ozdób go ramką według własnego pomysłu.

Kryteria sukcesu:

  1. Zgodność z tematem, pomysłowość i kreatywność przepisu (oryginalna nazwa przepisu, różnorodność i pomysłowość w doborze składników oraz w opisie sposobów wywoływania uśmiechu u wybranej osoby).
  2. Uwzględnienie elementów charakterystycznych dla przepisu: jasność, precyzyjność, układ dwuczęściowy (podanie składników i sposobu postępowania z nimi, informacje o kolejności czynności).
  3. Zachowanie logicznego układu zapisu składników (podanie składników i ich ilości, wagi, objętości).
  4. Konsekwentne użycie jednej formy czasowników (uczestnik konkursu stosuje bezokoliczniki, formy trybu rozkazującego lub formy 1. osoby liczby mnogiej).
  5. Poprawność językowa i stylistyczna (odpowiedni dobór słownictwa i zwrotów, spójność tekstu).
  6. Poprawność ortograficzna i interpunkcyjna (wypowiedź jest komunikatywna, logicznie uporządkowana, myśli są zamknięte w obrębie zdań, unika się powtórzeń wyrazów    w bliskim sąsiedztwie).
  7. Oryginalność pomysłu wykorzystanego przy tworzeniu przepisu i pracy plastycznej – estetyka, zastosowane techniki plastyczne, uwzględnienie ramki i właściwego formatu – A4, pionowo). 

     

Termin nadsyłania prac: 28  lutego 2019 r. (czwartek)

Miejsce nadsyłania prac: Szkoła Podstawowa nr 20 - ul. Kaliska 10, 85-602 Bydgoszcz

Praca musi być opisana: imię i nazwisko autora pracy oraz szkolnego opiekuna, nazwa placówki, klasa, e-mail do opiekuna (w celu poinformowania o wynikach konkursu). Do pracy należy dołączyć zgodę udzieloną przez rodzica lub opiekuna prawnego uczestnika konkursu na przetwarzanie danych osobowych, wykorzystanie wizerunku w ramach przeprowadzanego konkursu oraz publikację pracy w całości lub we fragmentach. Druk w załączniku nr 1.  

 

Finał konkursu:

13 marca 2019 r., środa, godz. 15.00

W programie:

  • zaprezentowanie nagrodzonych prac,
  • wystawa prac plastycznych – galerii portretów,
  • ogłoszenie zwycięzców i wyróżnionych, wręczenie nagród.

Prace uczestników konkursu zostaną ocenione przez polonistów ze Szkoły Podstawowej nr 20 oraz pedagoga     z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Bydgoszczy. Prace nie podlegają zwrotowi.

                           Organizatorzy:

Katarzyna Hildebrandt

Marzanna Łaszkiewicz

Lucyna Pawlicka

Marcelina Puzia

                                                                                                                                                  Alina Radomska

Katarzyna Sidorowicz-Wojno

Hanna Sucharska

Anna Wiśniewska

Anna Wereszczyńska – kom. 600 756 029

Agnieszka Gulczyńska-Paulińska

 

 


Pliki do pobrania: