Dziecko leworęczne – praktyczne wskazówki dla rodzica

Opublikowano: 2020-04-20 22:18

 

Leworęczność nie jest powodem do niepokoju. Najważniejsze jest stworzenie odpowiedniej atmosfery oraz wspierająca postawa rodziców i najbliższego środowiska wobec leworęczności dziecka. Należy zadbać o ty, by dziecko zaakceptowało swoją leworęczność, nie czuło się z nią gorsze lub inne. Odpowiednio dostosowane metody nauki pisania oraz doskonalenie nawyków ruchowych są warunkiem postępów szkolnych dziecka.

 

Na co należy zwrócić uwagę, przygotowując dziecko leworęczne do pisania?

Rysowanie, kolorowanie, pisanie po śladzie czy wykonywanie szlaczków to wstęp do nauki pisania. Tak więc o właściwe ułożenie ręki dziecka i kartki papieru należy zadbać już w okresie przedszkolnym (3-5 lat).  Prawidłowy chwyt ołówka/kredki należy korygować zanim utrwali się jego nieprawidłowy nawyk. Ważne jest także kontrolowanie kierunku rysowania (od lewej strony kartki do prawej, z góry do dołu). Pisanie lewą ręką stwarza wiele problemów technicznych – rozmazany tusz, zasłonięty napisany tekst, zagięte rogi kartki.

 

Aktualnie mamy dostęp do różnych przyborów dostosowanych dla dzieci leworęcznych (nożyczki, pióra, długopisy, ołówki, kredki, nakładki). Warto z nich skorzystać, by ułatwić dzieciom proces pisania i rysowania.

 

Prawidłowa pozycja dziecka przy rysowaniu i pisaniu:

- postawa ciała: stopy oparte na podłodze, wyprostowane plecy,

- kartka/zeszyt znajdują się nieco na lewo od osi ciała dziecka, ułożone są ukośnie

  lewy górny róg kartki (zeszytu) jest skierowany ku górze,

- dziecko samo kontroluje kąt nachylenia zeszytu,

- korzystne dla leworęcznego dziecka jest pisanie na lekko nachylonym pulpicie.

 

Należy zadbać, by w przedszkolu/szkole dziecko siedząc w ławce miało sąsiada po swojej prawej stronie. Istotnym elementem jest właściwe oświetlenie – światło powinno padać z prawej strony lub z góry (rozproszone).

 

Sposób trzymania ołówka:

- dziecko powinno trzymać ołówek lub długopis w trzech palcach: między

  kciukiem i palcem środkowym, naciskając ołówek lub długopis od góry

  palcem wskazującym,

- drugi koniec ołówka lub długopisu powinien być skierowany ku lewemu ramieniu,

- podczas pisania palce powinny się znajdować poniżej liniatury zeszytu.

 

W początkowym okresie nauki (zerówka i klasa 1) dziecko powinno posługiwać się ołówkiem.

 

Jeżeli rodzic ma jakiekolwiek wątpliwości związane z dominacją ręki może zwrócić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.  Lateralizacja (dominacja ręki) powinna wykształcić się około 6 r.ż. zanim dziecko rozpocznie edukację w szkole.