Jak poprawić koncentrację uwagi?
- 3. Zadbaj o odpowiednie środowisko pracy.
Eliminujmy wszystkie czynniki, które mogą odwracać uwagę od wykonywanej pracy czy nauki, dbajmy o:
- właściwe oświetlenie
- optymalną temperaturę, przewietrzone pomieszczenie
- ciszę (ale nie może być absolutna)
- usuwanie rozpraszających uwagę przedmiotów - puste biurko, uporządkowane miejsce pracy - ustalony czas pracy (np. praca wg planu dnia, planu zajęć)
- odpowiedni klimat miejsca, w którym się przebywa, właściwą ilość i jakość dekoracji
- ograniczoną ilość czasu przebywania w sieci, ponieważ wystarczy pięć godzin w sieci, a zaczynamy czytać szybciej i mniej uważnie i tak zostaje nawet po wyłączeniu komputera.
4. Systematyczność w ćwiczeniach.
Nie tylko niećwiczona pamięć powoli staje się coraz słabsza. Jednorazowo wykonane ćwiczenie w niczym nie pomoże. Aby otrzymać zadawalające rezultaty, musimy zapewnić powtarzalność ćwiczeń. Dotyczy to także koncentracji uwagi.
5. Czynności dania codziennego.
Mózg lubi zmiany. Spróbuj wykonać codzienną czynność inną ręką niż zazwyczaj; jeśli jesteś praworęczny, wykonaj czynność lewą i odwrotnie, np. posmaruj kromkę chleba, chwyć kubek, telefon czy zasuń piórnik Zamiana rąk powoduje, że korzystasz z półkuli mózgowej, której zazwyczaj przy tych czynnościach nie używasz. Takie ćwiczenie może doprowadzić do szybkiego rozwoju połączeń w tych częściach kory mózgowej, podnosząc poziom sprawności umysłowej.
Przykładowe ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi:
Proponowane poniżej ćwiczenia, gry i zabawy wpływają korzystnie na rozwój sfery intelektualnej, emocjonalnej i społecznej dziecka, mają też zasadnicze znaczenie w rozwoju jego koncentracji:
- składanie obrazka z części wg wzoru i bez wzoru;
- układanie patyczaków na wzorze, wg wzoru, bez wzoru;
- odtwarzanie prostych rytmów;
- obrysowywanie figur geometrycznych, zamalowywanie figur geometrycznych;
- łączenie punktów tworzących figurę;
- układanki geometryczne, płaskie wg wzoru (mozaiki);
- zapamiętywanie kolejności prezentowanych obrazków;
- naśladowanie sekwencji ruchów;
- odszukiwanie w zestawie obrazków demonstrowanych w określonej kolejności;
- odtwarzanie układów figur geometrycznych;
- zapamiętywanie i odtwarzanie listy eksponowanych przedmiotów;
- wskazywanie brakujących przedmiotów wcześniej eksponowanych;
- dobieranie par jednakowych obrazków spośród wielu;
- odwzorowywanie prostych szlaczków z elementami literowymi - kalkowanie szlaczków
- wyszukiwanie ze zbioru różnych figur dwóch takich samych (np. gra „Memory”);