Jak poprawić koncentrację uwagi?

Opublikowano: 2020-04-20 22:38

 

Zabawy sprzyjające rozwijaniu koncentracji:

GŁUCHY TELEFON - CIEPŁO-ZIMNO – dziecko poszukujące ukrytego przedmiotu może być kierowany do celu w różny sposób, np. podpowiadacze wykorzystują kierunki prawo-lewo, bliżej-dalej itp.

RYMOWANKI – nauka krótkich rymowanych wierszyków, wyliczanek, również z wprowadzaniem towarzyszących temu gestów

CZYTANIE OPOWIADANIA

  • Czytamy opowiadanie lub bajkę, a dziecko ma za zadanie reagować na np. umówione słowo „królewna” klaśnięciem;
  • Czytamy /opowiadamy dziecku krótką historyjkę i prosimy o uważne przysłuchiwanie się. Po wysłuchaniu całego opowiadania prosimy dziecko o odpowiedzenie na kilka pytań (nie wszystkie pytania są zgodne z wysłuchaną treścią)

PAMIĘĆ

  • Pokazujemy dziecku ilustrację i prosimy, aby przez 30 sekund uważnie jej się przyglądało. Następnie zabieramy rysunek i prosimy o odpowiedzenie na różne pytania dotyczące tego, co znajdowało się na obrazku
  • Podaj kolejność…: za parawanem (pod kocem) układamy w rzędzie kilka przedmiotów, odsłaniamy, dziecko przygląda się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Ponownie zasłaniamy parawan, a zadaniem dziecka jest wymienienie przedmiotów we właściwej kolejności. Inna odmiana: dziecko wychodzi za drzwi, rodzic zmienia kolejność lub zabiera jakiś przedmiot.
  • Z zamkniętymi oczami opisz jak najdokładniej  jak wygląda miejsce,  w którym teraz jesteś, itp. Inna odmiana: dziecko wychodzi za drzwi, rodzic zmienia kolejność lub zabiera jakiś przedmiot.
  • Siedząc wygodnie, wybierz sobie dowolny, mało skomplikowany przedmiot, znajdujący się w twoim polu widzenia, np.: ołówek, ulubiona zabawka. Przez 4-5 minut koncentruj się na wpatrywaniu się w niego, jednocześnie odsuwając wszystkie napływające myśli dotyczące np. koloru, kształtu, funkcji przedmiotu. Staraj się w tym czasie nie myśleć o niczym, tylko uważnie wpatrywać w wybrany przedmiot.
  • Postaraj się, aby przez 10 - 15 minut wyjątkowo uważnie notować to, co mówi nauczyciel/uczniowie – ale rób to na lekcji właśnie tego przedmiotu, który Cię mało interesuje (łatwy trening mija się z celem)

PLAN WYDARZEŃ – słuchanie tekstu czytanego głośno przez osobę dorosłą, po czym - opowiadanie treści lub układanie planu wydarzeń

GRY PLANSZOWE, UKŁADANKI – np. puzzle, bierki, mozaika, memory, tangramy, szachy, warcaby, sudoku, spójrz i zapamiętaj, tetris, itp.

LABIRYNT - to doskonały trening spostrzegawczości i wyobraźni przestrzennej dziecka, precyzji ruchów i sprawności manualnej

ZABAWY SEKWENCYJNE

  • Powtarzanie numeru telefonu (zaczynamy od 3 - 4 cyfr, dziecko ma je powtórzyć)
  • Jedziemy na wycieczkę… zabawę zaczynamy mówiąc: „jedziemy na wycieczkę i zabieramy...”; każdy wymyśla i wymienia rzeczy, jakie zabieramy na wycieczkę, powtarzając przy tym już te wcześniej wymienione,

np.: Rodzic: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak”

Dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak i namiot”

Rodzic: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot i piłkę”

Dziecko: „Jedziemy na wycieczkę i zabieramy plecak, namiot, piłkę i koc” itd.