Słowniczek najczęściej używanych pojęć w opiniach

Opublikowano: 2020-03-26 13:06, Numer artykułu: 23365 , Autor: J.Serafinowicz

UOGÓLNIONE ZABURZENIA LĘKOWE - chroniczne, nadmierne zamartwianie się i lęk, które zdają się nie mieć żadnej konkretnej przyczyny.

UMIEJĘTNOŚĆ - rozwinięta kompetencja, możność zrobienia czegoś; możliwość pełnienia funkcji fizycznych, psychicznych bądź kombinacji obu, bez dalszego szkolenia ani treningu, np. umiejętność społeczna.

UMIEJĘTNOŚCI FONOLOGICZNE - operowanie cząstkami fonologicznymi, takimi jak głoski, sylaby, logotomy (cząstki słów niebędące głoskami ani sylabami).

UZALEŻNIENIE - to nadmierne i niekontrolowane wykonywanie danej czynności /zażywanie substancji połączone z odczuwalnym przymusem (silnym pragnieniem) wykonywania tej czynności/zażywania substancji, mimo jej negatywnego wpływu na nasze życie. Istotne jest także to, że kiedy osoba uzależniona nie może wykonywać określonej czynności/ zażywać substancji doznaje szereg różnych dolegliwości.

WIDZENIE STEREOSKOPOWE- dwuoczna percepcja głębi i odległości, rodzaj postrzegania wzrokowego umożliwiający ocenianie odległości do widzianych przedmiotów. W codziennym życiu osoba lecząca się kiedyś z powodu zeza lub zaburzeń widzenia obuocznego może nawet nie odczuwać symptomów związanych z brakiem stereopsji, ponieważ oko ma duże możliwości adaptacyjne.

 WZMOCNIENIE - następstwo zachowania, które zwiększy prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania pożądanego (np. dziecko posprząta pokój- zostaje za to pochwalone, dostaje naklejkę-następnym razem znowu samo sprząta pokój).

WYBIÓRCZOŚĆ POKARMOWA– opór przed jedzeniem polegający na odmawianiu spożywania pokarmów, które nie należą do grupy preferowanej przez dziecko. Może ono preferować te produkty, które mają charakterystyczną konsystencję (np. płynną), które reprezentują określoną markę handlową lub występują wyłącznie w jednym smaku czy kolorze. Często towarzyszy temu niechęć do samodzielnego jedzenia, dławienie się, reagowanie odruchem wymiotnym, wypluwanie jedzenia, trudności z żuciem pokarmów oraz ich połykaniem, zabawa jedzeniem, podwyższony niepokój i nadmierne pobudzenie.

 WYRÓWNAWCZE USTAWIENIE GŁOWY - pojawia się, gdy siła oczopląsu jest różna w zależności od kierunku spojrzenia. Istnieje wówczas tzw. strefa ciszy (neutralna), która odpowiada tej części pola widzenia, w której ruchy oczu są najmniejsze lub zanikają. W takiej sytuacji pacjent skręca głowę w bok.

 ZABURZENIA CENTRALNEJ KOHERENCJI- niezdolność do zrozumienia głównej idei zdania, postrzeganie wszystkich szczegółów jako równie ważne, przewaga pamięci odtwórczej, uczenie się schematycznie, bez wychwytywania sensu, preferowanie do uczenia się sekwencjami, krok po kroku, często tracąc z oczu sens całości zadania, trudności z nowymi sytuacjami i nauką, powolne przetwarzanie informacji, sztywny sposób myślenia, skupianie się na nieistotnym detalu.

ZABURZENIA FUNKCJI PLANOWANIA- trudności z planowaniem, niezdarność, powolne przetwarzanie informacji wzrokowych, słaba koordynacja wzrokowo – ruchowa, dysgrafia, mylenie kierunków, problemy z utrzymaniem uwagi.

ZABURZENIA LĘKOWE – zbiór objawów z dominującym odczuwaniem lęku, który staje się zbyt silną, utrzymującą się i nieopowiadającą rzeczywistości reakcją na normalne, codzienne sytuacje. Człowiek nie jest w stanie realizować w pełni lub częściowo zadań rozwojowych. Dana sytuacja trwa dłużej niż kilka tygodni. W dzieciństwie swój początek maja: separacyjne zaburzenia lękowe, mutyzm wybiórczy, fobia swoista, fobia społeczna, uogólnione zaburzenia lękowe.