Słowniczek najczęściej używanych pojęć w opiniach

Opublikowano: 2020-03-26 13:06, Numer artykułu: 23365 , Autor: J.Serafinowicz

SFERA NIEWERBALNA- ogólna zdolność rozwiązywania abstrakcyjnych problemów prezentowanych graficznie, rozwiązywania problemów matematycznych prezentowanych            w postaci rysunków i symboli.

SŁUCH FONEMOWY- pozwala wyodrębnić z potoku mowy słowa, w słowach - sylaby, w sylabach - głoski, uchwycić kolejność głosek w słowie, a także odróżnić poszczególne głoski (zwłaszcza głoski dźwięczne od ich bezdźwięcznych odpowiedników).

SOCJOTERAPIA- to jedna z metod terapii, która ma na celu włączenie do życia społecznego  osoby, która nie funkcjonuje prawidłowo w grupie społecznej, a przede wszystkim ma na celu poprawę jej funkcjonowania w tej grupie. Metoda ta wykorzystywana jest także w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania oraz zaburzeniami emocjonalnymi – ukierunkowana jest wówczas na korektę zachowań niepożądanych bądź naukę zachowań i norm, ułatwiających funkcjonowanie w grupie i społeczeństwie.

STEREOTYPIE RUCHOWE- wielokrotnie powtarzane, bezcelowe ruchy np. machanie rączkami lub paluszkami, złożone ruchy całego ciała, machanie głową, kręcenie się wokół własnej osi.

SWOBODNA MOWA– zdolność rozmawiania bez przeszkód z wieloma osobami i w wielu miejscach, zarówno w kontakcie indywidualnym jak i w większej grupie, bez nadmiernego lęku, że zostanie się źle ocenionym.

ŚRODKI PSYCHOAKTYWNE- są to substancje chemiczne, których zażywanie powoduje zmiany samopoczucia oraz zniekształcenie odbioru otaczającej rzeczywistości.

TEMPO UCZENIA SIĘ WZROKOWO-RUCHOWEGO – to szybkość uczenia się pisania symboli graficznych opartego na koordynacji oka i ręki, uzależnionego od prawidłowej sprawności ruchowej rąk i silnej lateralizacji.

TERAPIA BEHAWIORALNA- podejście terapeutyczne, którego głównym celem jest rozwijanie zachowań deficytowych, redukowanie zachowań niepożądanych, oraz generalizacja i utrzymanie efektów. Opiera się na stosowaniu indywidualnego systemu motywacyjnego dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka. Według aktualnych doniesień naukowych jest to najskuteczniejsza metoda terapeutyczna w pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

TERAPIA PEDAGOGICZNA – specjalistyczne zajęcia korekcyjno–kompensacyjne, prowadzone różnorodnymi metodami i technikami, które mają na celu usprawnienie zaburzonych funkcji i wyrównywanie deficytów rozwoju.

TIKI - są to nagłe, powtarzające się czynności ruchowe, które obejmują pojedyncze grupy mięśni (tiki ruchowe) oraz wokalizacje (tiki głosowe). Wśród tików ruchowych  i głosowych wyróżnia się tiki proste i złożone. Wyróżnia się również tiki czuciowe - czyli nagłe niesprecyzowane odczucia zlokalizowane w jednej części ciała, zwykle poprzedzające tik ruchowy.

UCZEŃ ZAGROŻONY NIEDOSTOSOWANIEM SPOŁECZNYM- prezentuje niezgodne  z zasadami współżycia społecznego zachowania o różnym nasileniu. Są to m.in.: nagminne wagary, nieprzestrzeganie wewnętrznych zarządzeń i przepisów szkoły, konflikty z nauczycielami lub wzmożone konflikty z uczniami, rówieśnikami, ucieczki z domu, notoryczne kłamstwa, agresja werbalna (stosowanie wulgaryzmów), palenie papierosów, sporadyczne lub systematyczne picie alkoholu, sporadyczne lub systematyczne zażywanie środków psychoaktywnych, niszczenie mienia, stosowanie przemocy, bójki, kradzieże, udział w grupach przestępczych, czyny karalne, usiłowanie dokonania samobójstwa, samouszkodzenia, prostytucja.