Słowniczek najczęściej używanych pojęć w opiniach

Opublikowano: 2020-03-26 13:06, Numer artykułu: 23365 , Autor: J.Serafinowicz

ORTOPTYSTA- specjalista zajmujący się badaniem oczu w przypadku istnienia trudności związanych z funkcjonowaniem obuocznym, oraz ćwiczeniami, gdy wzrok, z racji braku prawidłowej współpracy obu gałek ocznych, niedomaga. Głównymi zaburzeniami, którymi zajmuje się ortoptysta 

- zez czyli uciekanie oka (najczęściej do nosa lub do skroni);

- niedowidzenie – gdy oczko (zwykle jedno), gorzej widzi mimo najlepiej dobranych okularów;

- zaburzona konwergencja (zbieżnością oczu), która utrudnia np. czytanie;

- niesprawna akomodacja czyli kłopoty z wyostrzaniem obrazu na różne odległości np. w szkole podczas patrzenia raz na tablicę raz na zeszyt;

- trudności z uzyskaniem głębi (trójwymiaru), problemy z koordynacją oka z ręką.

PAMIĘĆ MIMOWOLNA (MECHANICZNA)– zdolność do przyswajania wiedzy w sposób mimowolny, nieuświadomiony.

PAMIĘĆ ROBOCZA- proces czasowego przechowywania, przetwarzania i porządkowania informacji w pamięci. Szczególnie istotna w muzyce, wygłaszaniu przemówień                     i debatowaniu, pisaniu oraz dyktowaniu. W życiu codziennym ułatwia zapamiętywanie listy zakupów, numerów telefonicznych, nazwisk ludzi.

PAMIĘĆ SEKWENCYJNA - zdolność do przyswajania, utrwalania i przypominania sekwencji cyfr, nazw (np. pór roku, posiłków, dni tygodnia, miesięcy), zapisu reakcji chemicznych, przekształceń matematycznych, przyswajania układów gimnastycznych i tanecznych.

PAMIĘĆ SŁUCHOWA - zdolność do utrwalania i przypominania informacji dźwiękowej (zapamiętywania spostrzeżeń słuchowych werbalnych i niewerbalnych) i dzięki temu przyswajania wiedzy.

PAMIĘĆ SŁUCHOWA BEZPOŚREDNIA  (pamięć świeża)– pozwala zapamiętywać i natychmiast odtworzyć usłyszany materiał. Zdolność pamięci bezpośredniej jest ograniczona do kilkudziesięciu sekund, potem materiał utrwala się w pamięci długoterminowej lub ulega zapomnieniu.

PAMIĘĆ WZROKOWA - zdolność do utrwalania i przypominania informacji wizualnej (zapamiętywania spostrzeżeń wzrokowych) i dzięki temu przyswajania wiedzy.

PARCJALNE ZABURZENIA  rozwoju psychomotorycznego obejmują większy obszar czynności. Przykładem jest opóźnienie rozwoju motoryki (zarówno dużej – motoryki ciała – jak i małej – motoryki rąk, czynności manualnych) lub zaburzenia rozwoju mowy (zarówno czynnej – mówienia – jaki i biernej -  rozumienia).

PERCEPCJA SŁUCHOWA- czyli spostrzeganie słuchowe , jest jedną z podstawowych funkcji psychofizycznych, zaangażowanych w czynność czytania i pisania.

 Angażuje ona trzy rodzaje słuchu

- słuch fizyczny; odpowiedzialny za prawidłowe odbieranie wrażeń słuchowych,

- słuch muzyczny; odpowiedzialny za różnicowanie wysokości i jakości dźwięków oraz odstępów między nimi,

- słuch fonematyczny ; odpowiedzialny za identyfikowanie i  różnicowanie dźwięków mowy ludzkiej ( fonemów).

PERCEPCJA WZROKOWA- zdolność do rozpoznawania, różnicowania i interpretowania bodźców wzrokowych na podstawie własnych doświadczeń zdobytych w procesie uczenia się i dzięki interakcjom ze środowiskiem.  

POCZUCIE KONTROLI- przekonanie, że skutki naszego postępowania zależą od nas i jesteśmy za nie odpowiedzialni (kontrola wewnętrzna) lub są poza naszą kontrolą, zależą od innych osób lub sytuacji (kontrola zewnętrzna).