Słowniczek najczęściej używanych pojęć w opiniach
MYŚLENIE PRZYCZYNOWO-SKUTKOWE – umiejętność wskazywania następstw określonych sytuacji, wyszukiwania przyczyn pewnych stanów rzeczy, porządkowania zdarzeń (np. w układaniu historyjek obrazkowych).
MYŚLENIE SŁOWNO-POJĘCIOWE- wyraża się w umiejętności tworzenia i rozumienia pojęć słownych, ich abstrahowania (wydzielenie cechy wspólnej i istotnej) oraz uogólniania; może być na poziomie wyobrażeniowo-konkretnym (cechy obiektów- np. skórka), abstrakcyjnym (pojęcie nadrzędne- np. owoce).
NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA- zaburzenie dynamiki procesów nerwowych, prowadzi do:
1) nadmiernej aktywności motorycznej, np. kłopoty ze spokojnym siedzeniem, gadatliwość, częsta zmiana sposobu siedzenia,
2) zakłóceń koncentracji uwagi, np. zapominanie co ma się zrobić, nieczytanie poleceń do końca, gubienie przedmiotów, trudności w planowaniu,
3) impulsywności poznawczej (pospieszne rozwiązywanie problemów), np. nie czekanie na swoją kolej, działa bez zastanowienia, wtrącanie się do rozmowy.
NAGRODA- wzmocnienie pozytywne, zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania, mogą być społeczne, np.: uwaga, uśmiech, pochwała, zachęta, lub materialne, np.: słodycze, książeczki, wycieczki, lody, zabawki.
NIEDOSTOSOWANIE SPOŁECZNE- odnosi się do osób, u których obserwujemy zaburzenia społeczno-emocjonalne. Przejawia się w: trudnościach w dostosowaniu się do norm społecznych, zadań życiowych, nieprzestrzeganiu zasad moralnych, negatywnych lub nieadekwatnych reakcjach na zasady i nakazy. Objawy, np: wagary, ucieczki z domu, bójki, przemoc, zażywanie środków psychoaktywnych, kradzieże.
NIEHARMONIJNY ROZWÓJ POSZCZEGÓLNYCH FUNKCJI - występuje, gdy poszczególne sfery rozwijają się w innym tempie (opóźnienie lub przyspieszenie rozwoju poszczególnych funkcji).
NIEZGRABNOŚĆ RUCHOWA– ograniczona sprawność objawiająca się m.in. opóźnionym rozwojem ruchowym; w okresie wczesnego dzieciństwa obserwuje się niekiedy ograniczoną sprawność w grach z piłką czy trudności w nauce wiązania sznurowadeł, może również występować nienaturalna koordynacja ruchów podczas marszu lub biegu; w okresie szkolnym, niestaranne pismo czy też brak uzdolnień sportowych. Często występuje w połączeniu z szeregiem nieprawidłowości rozwojowych.
OBNIŻONA SPRAWNOŚĆ MANUALNA– to opóźnienie lub nieprawidłowy rozwój motoryki rąk, objawiający się opóźnieniem rozwoju praksji (opanowaniem ruchów specyficznych dla człowieka), niską sprawnością ruchową w formie małej precyzji drobnych ruchów. W tych przypadkach charakterystyczną cechą jest późne zdobywanie umiejętności samoobsługi (ubieranie się, zapinanie guzików, zawiązywanie sznurowadeł) i codziennych czynności, które wykonywane są wolno i zręcznie. Niska sprawność manualna powoduje słaby poziom graficznej strony pisma, wolne tempo pisania, niestaranność zapisów w zeszytach, nieprawidłowy chwyt narzędzi pisania.
OCZOPLĄS- polega na mimowolnych, drgających ruchach oczu w poziomie, pionie lub obrotowo. Ruchy mogą być stałe lub zmieniać się zależnie od kierunku patrzenia.
ORIENTACJA PRZESTRZENNA- umiejętność rozróżniania stron ciała (prawa, lewa), kierunków (nad, pod, w lewo, w prawo itp.); zaburzenia: niewłaściwe proporcje, organizacja (rysunku, pisania).